Vanavond stond risotto op het menu. Als je dit wil koken moet je wel bedenken dat tussendoor weglopen niet makkelijk gaat i.v.m. het roeren en toevoegen van ingrediënten, maar zeker die moeite waard! Dit recept is voor 4-6 personen .

Ik geniet tijdens het koken van de heerlijke tijmgeur. Het lekkerste is verse tijm  maar dat is wel arbeidsintensief. De kleine blaadjes van het takje afritsen. Zelf koop ik het liefst een plantje tijm en doe wat over is in een zakje in de diepvries , ideaal! (Met gedroogde tijm gaat het ook prima hoor.)

  • Fruit 1 kleingesneden ui in olijfolie in een grote braadpan ( liefst met anti-aanbaklaag ) en doe 300\400 gr. risotto rijst erbij totdat het glazig wordt.
  • Strooi naar behoefte tijm erdoor (provenciale kruiden kan ook goed)
  • Giet langzaam wat heet water , 1 dl ongeveer telkens,  erbij zodat het water opgenomen wordt door de rijst en blijf roeren.
  • Verkruimel daarboven bouillonblokjes (van Zonnatura) en roer er 300\450 gr.  diepvrieserwten door.
  • Zodra de rijst weer droog staat heet water toevoegen en blijven roeren.Laat de risotto zo garen. Een half uur  heeft dit wel nodig.
  • Roer  200\300 gr. gewassen spinazie erdoor en laat dit 5 minuten slinken en opwarmen.
  • Maak op smaak  met vers gemalen peper.

risotto desi-koken-2desi-koken-3 risotto risotto

Suggesties om erbij te serveren en\of er door te doen :
– Ontbijtspek gebakken (daar zit conserveermiddel in, ook in de biologisch,verplicht nl, maar deze is wel beter vind ik)
– Gebakken champignons met peper en verse knoflook
– Geraspte parmezaanse kaas of andere kaas.( niet bij melkvrij dieet)

Witte wijn (250 ml) is erg lekker om er door te doen tijdens het koken ipv wat water.De kinderen vinden dit minder lekker, al verdampt de alcohol natuurlijk, maar de witte wijn smaak proef je wel!

Dit recept bevat geen:
– Gluten
– Conserveermiddel  en\of kunstmatige smaakversterkers

Advertenties