Nu het tegen het einde van 2012 loopt , worden er vaak weer afspraken gemaakt in families om elkaar het beste te wensen voor het nieuwe jaar.

Maar als het bij jou gehouden gaat worden dan denk je gelijk “wat zet ik op tafel?”.

Oliebollen en appelflappen, daar heb je er genoeg van gehad rond oudejaarsdag en hebt behoefte aan lichte lekkernijen.Soms ook juist wat hartige hapjes met rauwkost (wordteltjes, tomaatjes en komkommer).

Voor bij de koffie\thee zijn de nieuwjaarsrolletjes een prima idee.Je kan ze zelf bakken of kant en klaar kopen en inspuiten met slagroom. Vegterrolletjes worden ze genoemd op de verpakking. Absoluut niet duur , een leuke bijkomstigheid.
Van mijn oma heeft mijn moeder het wafelijzer gekregen en nu staat hij bij mij.Leuk hoor dat deze zo door de familie heen gaat, het herinnert ook ook de nieuwjaarsbijeenkomsten met de fam. zo’n 35 jaar geleden.

Het wafelijzer
Het wafelijzer

dec.2012 064Recept voor de nieuwjaarsrolletjes:

  • Meng de droge ingredienten 100g boekweitmeel, 150 gr bloem, 2 tl.kaneel en 200 gr. witte basterdsuiker door elkaar.
  • Maak er een smeuig deeg van met 1 losgeklopt ei, helft vd 200 gr.gesmoltenroom boter (of margarine natuurwinkel van bv Natufood), en een klein beetje melk.
  • Roer 10 min. flink en voeg dan de rest vd gesmolten boter toe.
  • Maak kleine balletjes voor het deeg.
  • Bak er met het  wafelijzer wafeltjes van .De kleur moet lichtbruin zijn en na het bakken draai je ze gelijk om de steel  v.e beboterde pollepel

Mijn vriendin Tineke heeft me nog een ander recept gemaild (van Drenthse oorsprong) en dat wil ik doorgeven:

Benodigdheden:500 Gr. Fijne bloem, 200 Gr. Witte basterd suiker, 200 Gr. Kristalsuiker, een vanilestokje , 3 middelgrote eieren, 160 Gr. Roomboter, 20 druppels citroensap

  • Alles door elkaar kneden en een half uur laten rusten in de koelkast.
  • Balletjes draaien en bakken maar.
  • De kleur moet lichtbruin zijn en na het bakken draai je ze gelijk om de steel  v.e beboterde pollepel

Deze recepten bevatten geen:
Conserveermiddelen
Kunstmatige smaakstoffen

