Deze saus had ik nog nooit gemaakt, zag in de winkel zo’n pot “kip tandoori ” staan en keek op de ingrediëntenlijst  en dacht: “dit kan lekkerder en ook nog zonder onnodige suikers en aroma’s” . Een succes was het.  Eenvoudig en net zo snel als dat je en pot zou gebruiken voor de saus. Proberen!

 

Recept voor 4 personen:

  • Marineer 300-500 gr kipfiletblokjes met 2 eetl olie, 2 tl kurkuma. 2 tl korianderpoeder ( = ketamboer) , 2 tl/.komijn ( = djinten) , 1 tl cayennepeper. Laat dit een half uur staan zodat het er goed in kan trekken. Langer laten staan kan ook uiteraard.
  • Fruit 2 rode uien en 3 teentjes gesneden knoflook even en doe de kip erbij tot het gaar is ( ong. 10 min. )
  • Kook ondertussen 300-400 gram ( basmati ) rijst met wat zout.
  • Snijd 1 of 2 rode paprika’s in stukjes en evt ook een gesneden rood pepertje  en laat dit ook een minuutje meebakken.
  • Voeg bij de kip: 200 ml water en  1 klein  blikje tomatenpuree  ( evt grote naar eigen smaak ) en evt een bouillonblokje ( Zonnatura of  biologische) .
  • Breng dit aan de kook en laat het zachtjes sudderen. Roer dan 1 kopje yoghurt ( of crème fraiche ) door de saus .
  • Als de saus wat dun is dan aanmaken met maizena ( eetl. maizena in kopje en eetl .water erbij , roeren en dat in de saus doen en dan wordt het gebonden.
  • Maak de saus op smaak met : kurkuma. komijn. paprikapoeder, cayennepeper. Proeven totdat het lekker pittig is.
  • Garneren kan met platte peterselie of verse koriander ( maar daar matig mee zijn).

Lekker bij dit gerecht is komkommersalade of frisse meloen.

_DSC0010

Dit recept bevat geen:
Kunstmatige toevoegingen
Gluten
Conserveringsmiddel

Advertenties