Dit recept heb ik gekregen bij onze bruiloft van een zus en zwager . Nog steeds maak ik dit recept in de winter, erg lekker en vrij makkelijk te bereiden .
Iedereen in het gezin geniet hiervan. Voor iedereen maar speciaal voor mijn neven en nicht schrijf ik dit weblog recept. Kunnen ze het ook zelf eens maken zoals hun moeder het vroeger voor hen deed.
Ik maak het nu wel met rundvlees maar het kan ook met varkenslappen (hamlappen), dat heeft een kortere bereidingstijd.
Maar jullie weten, ik ga voor de stoofpot, lekker lang sudderen dat rundvlees._DSC0013

  • Snijd 600-750 gram riblappen in stukjes of neem hacheevlees.
  • Bak deze in braadpan bruin en doe er 4 gesneden uien bij tot ze wat bruin zijn.
  • Voeg 2 groene paprika’s in stukjes en 4 laurierblaadjes, peper en zout ( of bouillonblokje van Zonnatura \ biologische) en wat water toe , zodat het vlees net onder staat.
  • Laat dit mengsel lekker stoven tot het gaar is ( 2 u ong ) . tussendoor proeven en zo nodig zout en peper toevoegen.
  • Maak aardappelpuree (1  kg geschilde aardappelen , melk , biologische margarine of roomboter, nootmuskaat)   en schil 6 goudreinetten  en verdeel ze in schijfjes of stukjes.
  • Verwijder het laurierblad uit de pan  als vlees gaar is
  • Vet ovenschaal in met boter en verdeel op bodem de helft van het vlees, dan wat appels en dan puree en zo nog een keer.
  • Eindigen met puree en strooi daar evt paneermeel over met wat klontjes boter en zet dit in de oven op 240 graden ( ong half uur)
Voor het de oven in gaat
Voor het de oven in gaat

Dit recept is voor 4 personen en bevat:
Geen conserveringsmiddelen
Geen kunstmatige smaakversterkers
Geen gluten ( geen paneermeel gebruiken of glutenvrij)_DSC0014

 

