Appel Sharlotka - Russische appeltaart

Merith hier, de dochter van Desi. Mijn moeder is dol op koken, maar iets minder dol op bakken. Niet dat ze er een hekel aan heeft, ze vindt het gewoon minder leuk. En bij mij werkt het andersom. Ideaal dus als je samen in één huis woont. Maar vandaar dat ik nu even een blog schrijf over een bak-recept.
Afgelopen weekend wilde ik iets met appel maken, dus zocht ik het internet af op zoek naar iets wat ik nog nooit gemaakt had. En na een tijd zoeken kwam ik het recept tegen voor Sharlotka, een Russische appeltaart. Het bijzondere van deze taart is dat er geen boter of olie inzit en er bovenop een soort krokant laagje zit.
Hierbij het recept zoals ik het gemaakt heb:

  • Verwarm de oven voor op 175 °C
  • Vet een rond bakblik in van ongeveer 20 cm.
  • Snij 4 appels in vieren en in dunne plakjes. Doe ze in een kom en giet er 1 eetlepel citroensap bij en evt. 2 eetlepels suiker. Mix goed door elkaar en laat een kwartier staan.
  • Meng in een kleine kom 95 gram bloem met een theelepel kaneel, 1/3 theelepel nootmuskaat  en een snufje zout.
  • In een middelgrote kom mix je met een elektrische mixer 3 eieren met 150 gram suiker (ik gebruikte rietsuiker). Dit moet je minstens 8 minuten mixen tot het eiermengsel dik en lichtgeel is.
  • Voeg het bloemmengsel voorzichtig toe aan het eiermengsel en spatel dit door elkaar heen tot alle droge ingrediënten zijn opgenomen.
  • Verdeel de appels evenredig over de bodem van het bakblik. Giet daarna het beslag over de appels en laat dit 5 minuten staan zodat het beslag wat kan zakken.
  • Bak de Sharlotka voor ongeveer een uur in de over. Hij is klaar wanneer hij goudbruin is en de bovenkant krokant.
  • Wanneer de taart wat afgekoeld is kun je deze bestrooien met poedersuiker.

Enjoy!

Appel Sharlotka - Russische appeltaart

Dit recept bevat geen:
Vet (boter \olie
Conserveermiddel

