Dit is een heerlijk bijgerecht, weer eens wat anders dan gewone frietjes of gebakken aardappelen. Ik maak er meestal een sausje bij van Griekse yoghurt , mayo (zonder conserveermiddel) citroendruppels, bieslook, cayennepeper en evt wat zout. lees eens op en website over de goede eigenschappen van de zoete aardappelen , ook bataat genoemd. Zo geeft de bataat een langer verzadigd gevoel dan een gewone aardappel en hij is goed voor mensen  met diabetes .

_DSC0004

Recept voor 4 personen:

  • Verwarm de oven op 200 graden. De zoete aardappelen ( ong. 1 p.p) kunnen ongeschild gebruikt worden.  Snijd de aardappelen in frietjes van 1 tot 1,5 cm dik.

  • Leg ze daarna 30 minuten in een bak met ijskoud water. Het water trekt het zetmeel uit de aardappelen. Hierdoor worden de frietjes als je ze bakt krokanter! Spoel de frietjes hierna nog even goed af. Dep ze goed droog.
  • Doe de aardappels in een grote kom. Bestrooi ze met wat zeezout en kruiden : bv. paprikapoeder ,  ras-al-hanout kruidenProvençaalse kruiden, net wat je lekker vindt en schud dit even goed door.
  • Bedek een bakplaat met bakpapier en leg de frietjes wat uit elkaar en bak ze in ong. 30 /40 min. gaar en knapperig. Evt tussentijds een keer omscheppen._DSC0021

 

 

 

 

Advertenties