Oosterse gerechten maken zonder de bekende “pakjes en zakjes ” vinden  veel mensen lastig. Maar bedenk dat daarin veel ingrediënten zitten die je eigenlijk echt niet eten wilt zoals de smaakversterkers, suikers en aroma’s . Probeer dit van oorsprong Japanse gerecht uit en je zult ontdekken dat het echt niet moeilijk is om te bereiden en juist puur en smaakvol is. Vind je het niet pittig genoeg voeg dan wat rode peper toe o.d .

Gember is er gezond is o.a ontstekingsremmend, helpt bij spierpijn, menstruatiepijn en misselijkheid. goed voor de spijsvertering en is en anti-griepmiddel. In de thee smaakt het ook erg lekker vooral met wat groene thee en een paar citroendruppels erbij.

Recept voor 4 personen:

  • Meng in een grote kom: 2 eetl. rietsuiker (of  kokosbloem, palm of oersuiker ), 125 ml ketjap (zonder conserveermiddel ), 1 eetl. fijngehakte verse gember ( of poeder djahe ), 2 teentjes uitgeperste/gesneden knoflook, 1 eetl (witte wijn) azijn, 125 ml zonnebloemolie.
  • Roer hier 400/500 g.r kipfiletblokjes door en laat het lekker even intrekken.
  • Bak de gemarineerde kip in een wok even op hoog vuur , zo’n  5 min. Voeg evt een ui , prei of bosui toe .
  • Kook ondertussen de 300 gr. mie of miehoen (=rijst) gaar.
  • Meng door de kip 1 gesneden paksoi en 125 gr taugé en bak dit 5 min. door.
  • Serveer met cassave kroepoek

 

_dsc0029
Kip in de marinade
Advertenties