Verzorgingsartikelen zonder plasticverpakkingen

Al een paar jaar is mijn streven om minder plasticafval in mijn container te krijgen. Want wat is er toch veel verpakt wat eigenlijk niet eens altijd nodig is, als je er eenmaal op gaat letten valt het je steeds meer op.
Biologische en producten uit de buurt probeer ik zo veel mogelijk te kopen en probeer duurzame keuzes te maken. Dat doe ik ook met veel plezier.

Maar op het gebied van verzorgingsartikelen heb ik vanaf eind 2021 een stap gezet. Weet je wat zo leuk is, het bevalt me prima en het scheelt heel veel grote plastic flessen waar alle vloeibare zepen shampoos etc. in zitten.

Zweedse kruidenzeep op basis palmolie en kokosolie

Onder de douche vind ik een blok zeep gebruiken erg fijn en mijn huid droogt er minder door uit. Ik weet nog dat we vroeger losse zeep gebruikten maar de vloeibare zepen in plastic flacons zijn toen gemakkelijk elk huishouden binnengekomen, de winkels staan er nu vol van. Dat geld ook voor de shampoo met de vele flessen.

Een goede shampoobar staat gelijk aan 3 flessen shampoo en gaat gemiddeld 80 wasbeurten mee, ze zijn veel milieuvriendelijker en goedkoper dan de meeste shampoos lees ik op een website .

Er zijn zeer veel soorten shampoos en zepen, kijk maar eens op internet: Bv. https://shampoobars.nl/ en https://thehappysoaps.com/product-categorie/shampoo-bars/
https://www.werfzeep.nl/nl/

In Wageningen is een verpakkingsvrije supermarkt ( de Gieterij ) en daar verkopen ze veel producten uit de omgeving, ook qua verzorgingsproducten. Heel erg leuk!

Online is er ook een fijne webshop hiervoor: Levenzonderafval .com
Onderstaande zeep en zeepbakje heb ik gekocht bij : Smakelijck.nl

Plastics in verzorgingsartikelen

We horen de laatste tijd steeds vaker van plastics in onze verzorgingsproducten, waardoor er ook deeltjes in ons lichaam terecht komen. Dit kan weer gezondheidsklachten geven.
Een goede app om hiervoor te downloaden zodat je kan checken of er plastic in het product zit is: BTMB app.
In de producten die ik hierboven heb genoemd zitten geen plastics en zijn veelal natuurlijke middelen.

Hopelijk heb ik je enthousiast gemaakt om dit gewoon eens te uit te proberen, goed voor de portemonnee, je lichaam en het milieu!

Plaats een reactie